سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 54098 | بازدیدهای امروز: 16| بازدیدهای دیروز: 0
 

سوال :

از منظر قرآن کریم عامل پیروزی و غلبه ی نهایی حق بر باطل کدام است ؟

جواب:

 

گزینه۲) ایمان مسلمانان

 

منبع : کتاب حق و باطل استاد مطهری صفحه ی  46

« وعد الله الذین آمنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفنهم فی‏الارض ». در طول تاریخ همیشه حق و باطل با یکدیگر در حال جنگ بوده اند ولی قرآن‏ وعده پیروزی نهائی حق بر باطل را می‏دهد ، آن چنان که همیشه نشانه ای از باطل باقی نماند و این را سرنوشت نهائی تاریخ می‏داند لذا توصیه می‏کند ایمان داشته باشید و غصه هیچ چیز را نخورید ، « و لا تهنوا و لا تحزنوا » ، ایمان داشته باشید که برتری مال شماست ، از کمی خودتان و از زیادی‏ آنها بیم نداشته باشید ، از اسلحه و زور فراوانشان نترسید ، فقط مجهز به‏ ایمان و حقیقت باشید ، مؤمن واقعی باشید ، انسان واقعی باشید ، اگر چنین‏ شدید ، پیروزی از آن شماست

۸ صبح تا ۸ شب

از طریق SMS :

به شماره 3000077 ( توجه داشته باشید فقط شماره گزینه را وارد متن پیامک نمایید « مثلا » ۲

از طریق تلفن ثابت :

02122223332 ( نام و نام خانوادگی / نام شهرستان / گزینه صحیح )

از طریق ایمیل:

info@tvr.ir

 (نام و نام خانوادگی/ شماره تماس/ شهر / کشور/و فقط شماره گزینه صحیح )




نویسنده: فرزند کویر(سه شنبه 86/7/17 :: ساعت 7:30 عصر)

سوال :

از منظر قرآن دیدن و رویت خداوند چگونه ممکن می شود؟

جواب:

گزینه4) با فهم سخن خداوند

۸ صبح تا ۸ شب

از طریق SMS :

به شماره 3000077 ( توجه داشته باشید فقط شماره گزینه را وارد متن پیامک نمایید « مثلا » 4

از طریق تلفن ثابت :

02122223332 ( نام و نام خانوادگی / نام شهرستان / گزینه صحیح )

از طریق ایمیل:

info@tvr.ir

 (نام و نام خانوادگی/ شماره تماس/ شهر / کشور/و فقط شماره گزینه صحیح )




نویسنده: فرزند کویر(چهارشنبه 86/7/11 :: ساعت 4:16 عصر)

سوال :

از منظر قرآن وروایات اسلامی چرا سختی ها وشداید در زندگی بشر وجود دارد ؟

جواب:

گزینه3) چون سختیها سبب تکمیل و تهذیب نفس می شوند

منبع :

 کتاب بیست گفتار شهید مطهری صفحه 193 و 194و 204

این گونه سختیها و فشارها وسیله‏ای است برای‏ تکمیل و تهذیب بیشتر نفس و خالص شدن گوهر وجود انسان ، همان طوری که‏ در مقابل ، یکی از چیزهایی که روحیه را ضعیف و ناتوان و اخلاق را فاسد می‏نماید تنعم و ناز پروردگی است . در میان عوامل فساد اخلاق و تضعیف‏ روحیه ، در میان عواملی که منجر به بدبختی و ناتوانی در زندگی می‏گردد ، هیچ چیز به اندازه تنعم و ناز پروردگی مؤثر نیست .

 ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست 

عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد

 سختیها و شداید و مشکلات ، روح را ورزش می‏دهد ، نیرومند می‏سازد ، فلز وجود انسان را خالص و محکم می‏کند . رشد و نمو و بارور شدن وجود آدمی جز در صحنه گرفتاریها و مقابله با شداید و مواجهه با مشکلات حاصل نمی‏شود ، زیرا تا تعین درهم نریزد و خرد نشود ، تکامل حاصل نمی‏شود . به قول مولوی‏ گندم زیر خاک می‏رود ، در زندان خاک گرفتار می‏شود ، در همان زندان است‏ که شکافته می‏شود و تعین خود را از دست می‏دهد و قدم به مرحله کامل‏تر می‏گذارد ، اول ریشه‏های نازکی بیرون می‏دهد ، طولی نمی‏کشد که به صورت بوته‏

گندم ، به صورت ساقه و خوشه و دانه‏های زیادتری ظاهر می‏شود . آن زیر خاک‏ قرار گرفتن مقدمه تکامل اوست . باز همین گندم در زیر سنگ آسیا نرم و آرد می‏شود و بعد نان‏ می‏گردد و نان بار دیگر در زیر دندان آسیا می‏شود و جذب بدن می‏گردد تا بالاخره به عالی‏ترین مراحل کمال ممکن خود می‏رسد و به صورت عقل و فهم تجلی‏ می‏کند .......یکی از اموری که سبب تکمیل و تهذیب نفس و تصفیه اخلاق و تهییج قوا و نیروهای نهفته وجود انسان می‏شود و در حکم نیروی محرک دستگاه وجود انسان است شداید و سختیها و مصیبتهاست .

۸ صبح تا ۸ شب

از طریق SMS :

به شماره 3000077 ( توجه داشته باشید فقط شماره گزینه را وارد متن پیامک نمایید « مثلا » 3

از طریق تلفن ثابت :

02122223332 ( نام و نام خانوادگی / نام شهرستان / گزینه صحیح )

از طریق ایمیل:

info@tvr.ir

 (نام و نام خانوادگی/ شماره تماس/ شهر / کشور/و فقط شماره گزینه صحیح )




نویسنده: فرزند کویر(پنج شنبه 86/6/29 :: ساعت 7:10 عصر)

سوال :

حقیقت مفهوم «رزاقیت خداوند»  چیست ؟

جواب:

گزینه2)  سهم ونصیب مخلوقات

۸ صبح تا ۸ شب

منبع :

کتاب بیست گفتار – استاد مطهری صفحه  146 و 147

ممکن است در ذهن بعضی این شبهه باشد که ما به حکم اینکه موحد هستیم و خدا را خالق و رزاق می‏دانیم و به حکم اینکه کتاب مقدس آسمانی ما قرآن‏ کریم با صراحت می‏فرماید رزاق و  متکفل روزی خداست ، او هم روزی آفرین است و هم روزی رسان ، هیچ‏ جنبده‏ای نیست مگر آنکه خداوند رزق و روزی او را به عهده گرفته است ، و از طرفی رزق و روزی که خداوند آن را به عهده گرفته و ضمانت کرده عبارت‏ است از سهم و نصیبی که به مخلوقی باید برسد تا بتواند به بقای خود و وجود خود ادامه دهد ، حقوق مردم هم اعم از هر نوع حقوقی بالاخره مربوط است به همین سهمها و نصیبهایی که باید ببرند ، پس لزومی ندارد که ما درباره مسائلی که مربوط به ارزاق و سهمیه‏ها و نصیبهای مردم است و مربوط به خداست فکر کنیم و تکلیف معین کنیم ، بلکه حق نداریم در این باره فکر کنیم ، این یک نوع دخالت کردن در کار خداوند و منافی با اصل توحید است‏ 

از طریق SMS :

به شماره 3000077 ( توجه داشته باشید فقط شماره گزینه را وارد متن پیامک نمایید « مثلا » 2

از طریق تلفن ثابت :

02122223332 ( نام و نام خانوادگی / نام شهرستان / گزینه صحیح )

از طریق ایمیل:

info@tvr.ir

 (نام و نام خانوادگی/ شماره تماس/ شهر / کشور/و فقط شماره گزینه صحیح )




نویسنده: فرزند کویر(چهارشنبه 86/6/28 :: ساعت 11:21 صبح)

سوال :

روزه ورمضان بیشتر به کدام آیات از این موارد اختصاص دارد ؟

جواب:

گزینه1)  دعا واستغفار

۸ صبح تا ۸ شب

منبع :

کتاب بیست گفتار – استاد مطهری صفحه  355 و 356

دعا و مقام رضا

یا آنکه دعا با مقام رضا و تسلیم و اینکه انسان به آنچه از جانب خدا می‏رسد راضی و خشنود باشد ، منافی است . این بحثها و سؤالات بسیار سابقه‏ دارد ، حتی بخشی از ادبیات ما را تشکیل می‏دهد . فعلا مجال اینکه درباره‏ اینها بحث بشود نیست . همه این اشکالات از اینجا پیدا شده که گمان‏ کرده‏اند خود دعا بیرون از حوزه قضا و قدر الهی است ، بیرون از حکمت‏ الهی است ، در صورتی که دعا و استجابت دعا نیز جزئی از قضا و قدر الهی‏ است و احیانا جلوی قضا و قدرهایی را می‏گیرد ، و به همین دلیل نه با رضای‏ به قضا منافی است و نه با حکمت الهی فعلا مجال بحث بیشتری نیست .

شبهای قدر

باید از پیشوایان دین پیروی کرد و از این فرصت که الان موجود است یعنی‏ در آغاز سخن این آیه را تلاوت کردم : " « وإذا سألک عبادی عنی فانی قریب أجیب دعوه الداع‏إذا دعان‏ فلیستجیبوا الی و لیؤمنوا بی لعلهم یرشدون »". این آیه در وسط آیه‏های ماه مبارک رمضان یعنی آیات روزه است . شاید ذکر این آیه در خلال آیات روزه و رمضان برای این است که این ماه اختصاص‏ دارد به دعا و استغفار . پیشوایان بزرگوار دین این شبها را که شبهای قدر و احیاء است خیلی گرامی می‏داشتند . رسول اکرم ( ص ) دهه آخر ماه رمضان‏ که می‏رسید دستور می‏داد دیگر بسترش تا آخر این ماه گسترده نشود ، زیرا در مسجد اعتکاف می‏فرمود و یکسره به عبادت و دعا و راز و نیاز با خالق‏ می‏پرداخت . علی بن الحسین علیهما السلام در ماه مبارک رمضان هیچ شبی نمی‏ خوابید ، شب را یا به نماز و دعا و یا به دستگیری فقرا و ضعفا می‏گذرانید و در سحر دعای خاصی می‏خواند که به دعای ابوحمزه ثمالی معروف است

از طریق SMS :

به شماره 3000077 ( توجه داشته باشید فقط شماره گزینه را وارد متن پیامک نمایید « مثلا » 1

از طریق تلفن ثابت :

02122223332 ( نام و نام خانوادگی / نام شهرستان / گزینه صحیح )

از طریق ایمیل:

info@tvr.ir

 (نام و نام خانوادگی/ شماره تماس/ شهر / کشور/و فقط شماره گزینه صحیح )




نویسنده: فرزند کویر(سه شنبه 86/6/27 :: ساعت 9:46 صبح)

لیست کل یادداشت های این وبلاگ